Formy wsparcia
Opracowanie strategii zarządzania wiekiem i niedyskryminacji.
Strategia zostanie opracowana podczas spotkań doradcy/doradców z pracownikami firmy. Ze względu na specyfikę doradztwa wezmą w nim udział osoby odpowiedzialne za zarządzanie firmą (dyrektorzy, kierownicy lub osoby przez nich delegowane).
Doradztwo będzie miało charakter indywidualny. Zakłada się, że będzie ono trwało od 30-50 h zegarowych. Przy aktywnym współudziale kadry zarządzającej zostanie opracowania strategia zarządzania wiekiem oraz niedyskryminacji. Opracowana strategia będzie uwzględniała wpływ sytuacji demograficznej na rynek pracy i zatrudnienie, w szczególności będzie on obejmowała upowszechnianie mentoringu w miejscu pracy, działania i procedury przeciwdziałające dyskryminacji pracowników ze względu na wiek i płeć, działania zmierzające do zmiany postaw wobec starszych pracowników, promowanie korzyści z wydłużania aktywności zawodowej i upowszechnianie dobrych praktyk w tym zakresie, wsparcie w obszarze zarządzania kompetencjami osób starszych i kobiet, procedury umożliwiające prowadzenie monitoringu wynagrodzeń służące szybkiemu wykrywaniu i niwelowaniu zauważonych nierówności, działania przyczyniające się do przyciągnięcia i utrzymania pracowników płci niedostatecznie reprezentowanej czy programy rozwojowe dla kobiet o wysokim potencjale przygotowujących je do ról menedżerskich czy eksperckich. Założenia strategii będą dostosowane do wcześniej zidentyfikowanych i uzasadnionych potrzeb konkretnych pracodawców i problemów w miejscu pracy.
Wdrożenie strategii zarządzania wiekiem i niedyskryminacji.
Etapy wdrażania strategii:
1. Szkolenia dla pracowników i kadry zarządzającej.
W celu efektywnego wdrożenia opracowanej strategii niezbędne jest więc podniesienie kompetencji w tym zakresie:
a) Zarządzanie wiekiem -16h. Tematyka: rekrutacja i selekcja, kształcenie ustawiczne, rozwój kariery zawodowej, elastyczne formy zatrudnienia, motywowanie, przesunięcia między stanowiskami.
b) Zarządzanie kompetencjami pracowników, z uwzględnieniem preferencji w rozwoju talentów przywódczych kobiet - 16h. Tematyka m.in.: definiowanie i projektowanie kompetencji, pomiar kompetencji, luki kompetencyjne i decyzje diagnostyczne.
c) Zarządzanie różnorodnością, ze szczególnym uwzględnieniem rozwiązywania problemów związanych z segregacją płci i niwelowaniem różnic w wynagradzaniu kobiet i mężczyzn - 16h.
Tematyka: specyfika zachowań zróżnicowanych zespołów, metody i narzędzia motywujące pracowników zróżnicowanych pod względem wieku i płci, wprowadzanie zmian w zakresie organizacji pracy w zróżnicowanym zespole, zapobieganie konfliktom, rozwój umiejętności komunikacyjnych.
2. Wdrożenie strategii we wskazanych obszarach działalności firmy. Wdrożenie opracowanej strategii będzie miało charakter doradztwa grupowego lub indywidualnego.
Zakłada się średnio 20h doradztwa na firmę. Doradztwo będzie miało na celu wdrożenie procedur wynikających z opracowanej strategii w takich obszarach jak m.in. rekrutacja, szkolenie pracowników, elastyczne formy zatrudniania, monitorowanie wynagrodzeń czy motywowanie pracowników. Wynikiem wdrożenia strategii będą realne zmiany w procedurach zarządzania firmą w danych aspektach jej działalności.
3. Działania uświadamiające wśród pracowników firmy (warsztaty).
W celu budowania włączającej kultury organizacyjnej w przedsiębiorstwach zostaną zorganizowane następujące warsztaty dla pracowników:
a) zarządzanie różnorodnością – 8h
b) szkolenia z niedyskryminacji, w tym ze względu na wiek i płeć – 8h.
Tematyka warsztatów będzie obejmowała m.in. zmiany wprowadzone w firmie (w wyniku wdrożenia strategii) w tym zakresie. Warsztaty zostaną zorganizowane osobno dla pracowników każdej firmy biorącej udział w projekcie. W ostatnim dniu szkolenia zostanie zorganizowany test wiedzy wskazujący na podniesienie wiedzy w przedmiotowym temacie.